Апошнім часам у пытаннях выбару прафесіі ўсё больш маладых людзей аддаюць перавагу прафарыентацыйнаму кансультаванню. Для навучэнцаў школ яго, як правіла, праводзяць школьныя псіхолагі. Але кансультацыі з незалежнымі экспертамі таксама застаюцца запатрабаванымі: да псіхолагаў прыходзяць падлеткі, якія вагаюцца ў сваім выбары, і маладыя людзі, якія хочуць змяніць сферу дзейнасці, але баяцца зрабіць першы крок і выйсці з зоны камфорту.
Пра тое, чаму выбіраць прафесію варта загадзя і як зрабіць гэта больш эфектыўна, расказала псіхолаг кіраўнік аднаго з псіхалагічных цэнтраў для дзяцей і дарослых Людміла Анатольеўна Каравай.
— Людміла Анатольеўна, наколькі важна падлеткам, маладым людзям своечасова зразумець, кім быць? Ці часта да вас звяртаюцца з запытамі аб немагчымасці знайсці, спазнаць сябе?
— Запыты па прафарыентацыі не настолькі папулярныя, як іншыя праблемы. Напэўна, гэта звязана з тым, што сёння школьныя псіхолагі вельмі добра спраўляюцца са сваімі абавязкамі, адзін з якіх — прафарыентацыя.
Раней, калі псіхолагі толькі пачалі з’яўляцца ў школах, ні бацькі, ні тым больш дзеці не разумелі, што гэта за спецыяліст і для чаго ён патрэбны. Сёння, калі прайшло 20 гадоў, сітуацыя змянілася: псіхолагі з’явіліся ў школах і дзіцячых садах. Вялікую ўвагу яны ўдзяляюць такому кірунку сваёй работы, як прафарыентацыя. Псіхолагі прапануюць тэсціраванне, групавыя і індывідуальныя заняткі з дзецьмі і падлеткамі, якія дазваляюць апошнім лепш спазнаць сябе, свае здольнасці і магчымасці. Такія заняткі дапамагаюць зазірнуць у свет прафесій і ўлічваць свае індывідуальныя асаблівасці ў працэсе выбару будучай прафесіі.
Але выпадкі, калі ў дзіцяці няма дакладнага разумення, кім яно хоча стаць, таксама здараюцца. У асноўным гэта становіцца відавочным, калі ў навучэнцаў 9—10 класаў наступае час выбіраць установу для далейшага навучання. Дзеці не могуць вызначыцца, да чаго іх цягне, што ім падабаецца. Такая праблема патрабуе глыбіннага вывучэння асобы: з тымі, хто прыходзіць на кансультацыю па дапамогу, мы, акрамя вывучэння асобасных якасцей і схільнасцей падлетка, разам шукаем прыродныя задаткі, успамінаем тыя схільнасці, якія праяўляліся яшчэ ў дзяцінстве.
— Якім метадам, што вызначаюць схільнасці дзіцяці, вы аддаяце перавагу ў сваёй рабоце?
— Падчас прафарыентацыйнай кансультацыі для дапамогі вучням у прафесійным вызначэнні выкарыстоўваю не многа метадаў, але яны найбольш дакладныя. Некаторымі з іх, дарэчы, падлеткі і бацькі могуць карыстацца самастойна. Гэта тэсты і прафарыентацыйная дыягностыка. Такому метаду работы таксама аддаюць перавагу прафарыентацыйныя цэнтры і цэнтры занятасці насельніцтва.
Прафарыентацыйная дыягностыка дапамагае вызначыць, да якой сферы дзейнасці падлетак больш схільны. Усяго існуе 5 сфер: чалавек — тэхніка, чалавек — знакавая сістэма, чалавек — чалавек, чалавек — прырода і чалавек — мастацкі вобраз. Адказы на пытанні тэста пакажуць, да сацыяльнай сферы адносіцца дзіця ці яно, наадварот, творчая асоба.
Мне як псіхолагу вельмі падабаюцца праектыўныя методыкі, яны вельмі дыягнастычныя. Іх сутнасць у тым, што чалавек не адказвае на пытанне, не выбірае з прапанаваных варыянтаў, а проста расказвае, малюе ці лепіць, г.зн. праяўляе сябе праз творчую, праектыўную дзейнасць. Менавіта таму, акрамя іншых метадаў, у прафарыентацыйнай кансультацыі часта выкарыстоўваю метафарычныя асацыятыўныя карты.
Не так даўно на прафарыентацыйную кансультацыю прыходзіла 15-гадовая дзяўчынка. Яна сказала, што ў яе ёсць варыянты прафесій, але выбраць не можа, бо не разумее, што ёй больш падыходзіць. З яе слоў, многія з тых, хто побач, лічаць, што яна магла б стаць юрыстам. Да таго ж, гэта запатрабаваная прафесія, але разам з тым не простая. Сама дзяўчынка больш цягнецца да работы з тэхнікай. Аналізуючы яе словы, я зразумела, што ў дадзеным выпадку ёсць уплыў акружэння. Калі пачалі разбірацца і вывучаць асаблівасці дзіцяці, ні адзін з тэстаў не паказаў, што яму падыходзіць сфера чалавек — чалавек. Хаця на ўзроўні свядомасці было сфарміравана, што прафесія юрыста добрая, цікавая, і, выбраўшы яе, можна будзе дапамагаць людзям. Пасля дыягностыкі мы ўбачылі, што дзяўчынцы трэба рэалізоўваць сябе ў кірунку чалавек — тэхніка: яна будзе добрым вынаходнікам. І ўсё пры гэтым роўна будзе дапамагаць людзям, але не праз зносіны з імі, а дзякуючы таму, што створыць нешта для іх.
Такім чынам, падчас псіхалагічнай кансультацыі я па мінімуме выкарыстоўваю тэсты. У асноўным прымяняю іх для таго, каб убачыць, да якой сферы адносіцца малады чалавек. Асноўныя вывады робяцца ўжо пасля вывучэння яго ўнутранага свету. Цудоўна, калі вынікі тэста і асаблівасці свядомасці супадаюць, але так бывае незаўсёды. У такіх выпадках усё роўна больш давяраю той інфармацыі, якая праяўляецца дзякуючы праектыўным тэхнікам і методыкам, бо на ўзроўні нашай падсвядомасці знаходзіцца інфармацыя аб нас сапраўдных, аб нашай сутнасці, яе асаблівасцях, якімі мы надзелены ад прыроды. А на ўзровень свядомасці аказваюць уплыў жыццёвы вопыт, устаноўкі бацькоў, сацыяльныя тэндэнцыі і іншыя знешнія фактары.
— Наколькі значнай у пошуку, рэалізацыі сябе з’яўляецца матывацыя, і ці патрэбна яна ўвогуле?
— Людзі — такія істоты, якія без матывацыі ўвогуле нічога зрабіць не змогуць. Пытанне матывацыі актуальнае паўсюль і заўсёды, у кожным моманце жыцця. Што б мы ні рабілі, як бы сябе ні праяўлялі, гэта робіцца толькі дзякуючы матывацыі.
Матывацыя ў сваю чаргу дзеліцца на ўнутраную і знешнюю. Калі гаварыць пра знешнюю, то на яе ўзнікненне могуць уплываць некаторыя фактары ці выпадкі, калі чалавека прымушаюць ці ўгаворваюць нешта рабіць. Унутраная матывацыя — гэта калі чалавек штосьці робіць лёгка і прыемна, калі ён сам імкнецца да пэўнага выніку. Напрыклад, у школьнікаў знешняя матывацыя можа ўзнікаць пасля аналізу некаторых сітуацый: калі не зробяць урокі да пэўнага часу, то бацькі могуць пазбавіць некаторых прыемнасцей. У такім выпадку ў дзіцяці не ідзе працэс фарміравання ўнутранага матыву быць паспяховым вучнем ці атрымаць новыя веды. А за ўрокі яно садзіцца толькі для таго, каб атрымаць узнагароду ці пазбегнуць пакарання. Відавочна, бацькам давядзецца пастаянна шукаць знешнія матывы, бо ў дзіцяці не развіваецца ўнутраны план дзеянняў і, як вынік, не ўзнікае ўнутраная матывацыя. Цудоўна, калі бацькі разумеюць гэта і развіваюць у дзіцяці яго ўнутраную матывацыю (унутраны план дзеянняў), а не толькі стымулююць яе знешне. Тое ж самае адбываецца ў пытаннях прафарыентацыі. Калі дарослыя ніколі не звярталі на гэта ўвагі, не размаўлялі з дзіцем пра тое, што яму цікава, у якой сферы дзейнасці яно сябе бачыць, вынікі могуць быць рознымі. Не вельмі рэсурсны падлетак дарасце да 11 класа і не будзе разумець сябе, сваіх асобасных асаблівасцей, не будзе разумець, чаго ён хоча і якой прафесіі варта аддаць перавагу: для яго ўсе яны будуць аднолькавымі.
— Пастаноўка і дакладная фармулёўка мэты — абавязковы крок у рэалізацыі сябе як прафесіянала? Ці можна абысціся толькі матывацыяй?
— Пытанне пастаноўкі мэты вельмі цесна звязана з матывацыяй. Калі няма матывацыі, то дасягнуць мэты будзе немагчыма. Гаворачы сабе “я хачу”, падлетак павінен падумаць, што трэба зрабіць, каб атрымаць тое, чаго хочацца. Калі малышу, які сам не можа зняць цацку з палічкі, дапамогуць бацькі, то гэта будзе нармальна. Калі ж цацку будзе патрабаваць больш старэйшае дзіця, то яго трэба заматываваць да пэўных дзеянняў, якія дапамогуць дасягнуць пастаўленай мэты, у нашым выпадку — дастаць цацку. Напрыклад, можна падказаць, што ўзяць неабходную рэч атрымаецца, калі стаць на стул. Я лічу, што бацькі павінны выхоўваць самастойнасць у дзіцяці. У адваротным выпадку можа атрымацца так, што малы дарасце да ўзросту 8—9 гадоў, а паводзіць сябе будзе, быццам яму 5—6.
Таму задача дарослых — падштурхнуць дзіця, каб яно пачало думаць, як атрымаць тое, што яму хочацца. Гэта з боку бацькоў будзе ўрокам, які пакажа, як ставіць мэту, навучыць таму, як самастойна атрымаць тое, чаго хочацца. Пры гэтым будуць выкарыстоўвацца толькі ўласныя магчымасці, без дапамогі звонку. Калі дарослыя будуць такім чынам пастаянна стымуляваць малое, дапамагаць яму знаходзіць уласныя варыянты дзеянняў, праз нейкі час яны абавязкова атрымаюць бонусы ў выглядзе самастойнасці іх дачкі ці сына. Гэта здаецца дробяззю, але прыведзены прыклад дапаможа ўбачыць, як у дзіцяці развіваецца ўменне ставіць мэты. У сучасных дзяцей вельмі многа “хачушак”. Чаму? Усё проста: дзяцей не вучаць пераводзіць “хачушкі” ў мэту. Падумайце, ці зможа справіцца са складанай сітуацыяй дзіця, якому пастаянна і ва ўсім дапамагалі дарослыя? Затое самастойнае дзіця дакладна не разгубіцца ў нязвыклай сітуацыі, справіцца з любымі цяжкасцямі, бо бацькі змаглі дапамагчы яму развіць уласныя магчымасці і, самае галоўнае, веру ў сябе, свае сілы. Такім чынам, бацькі павінны ствараць тыя ўмовы, што будуць прымушаць ставіць мэты і дасягаць іх.
На жаль, ёсць тыя, хто празмерна апякае сваіх дзетак. У такім выпадку час працуе супраць іх. Дзіця вырастае, і аказваецца, што яно ў 4 класе не ўмее самастойна завязваць шнуркі. Такія выпадкі здараюцца, і дарослыя на гэта скардзяцца. Але ўсяму ёсць прычына, у апісаных сітуацыях яна відавочная: празмерная апека і дапамога. Дарослыя не імкнуліся зрабіць дзіця самастойным, незалежным, не давалі яму маленькіх урокаў, якія вучаць, здавалася б, дробязям, але на самай справе — важным і неабходным рэчам.
Дарэчы, пастаноўка мэты — гэта толькі першы крок. Мэта складаецца з пэўных задач. Напрыклад, каб дастаць з паліцы цацку ці кніжку, трэба знайсці, на што стаць, а пасля ўзяць гэтае прыстасаванне і залезці на яго. Такім чынам, мэта дасягаецца пасля вырашэння 2—3 задач. Каб іх вырашыць, трэба знайсці ўмовы і спосабы. Гэта толькі адзін прыклад, але ён вельмі паказальны і будзе яскрава сведчыць не толькі пра самастойнасць, але і пра актыўнасць, здольнасць дзіцяці спраўляцца з рознымі сітуацыямі. Жыццё вельмі рознае. Нават у школе могуць быць як добрыя здарэнні, так і не вельмі прыемныя моманты. Дзеці могуць крыўдзіць адно аднаго, і калі тое дзіця, якое стала ахвярай, заўсёды знаходзілася на ўзроўні, калі яго жаданні выконваліся без усялякіх намаганняў, то яму будзе вельмі цяжка самастойна справіцца з непрыемнасцю. Такое дзіця знаходзіцца ў пройгрышнай пазіцыі, яно не гатова да стрэсу.
— Людміла Анатольеўна, у сваёй рабоце вы прымяняеце трансфармацыйныя гульні. Ці дапамагаюць яны зразумець, “чаго я хачу, кім магу стаць”?
— Трансфармацыйныя гульні — гэта новы цікавы кірунак работы, які не назавеш проста гульнёй, але і да псіхалогіі не аднясеш. Я сказала б, што гэта незвычайнае спалучэнне эфекту псіхалагічнай карэкцыі асобы чалавека і працэсу гульні. Сёння існуе многа трансфармацыйных гульняў, якія ахопліваюць не адну сферу жыцця чалавека. Гуляючы, можна змяніць падыход да той ці іншай з’явы.
Такім чынам, трансфармацыйная гульня — гэта спосаб разумення сваёй асобы, магчымасцей і абмежаванняў, якая рэалізуецца праз настольную гульню і дазваляе трансфармаваць праяўленні і асаблівасці асобы. Гульня спалучае ў сабе як чыста псіхалагічную работу з праблемамі чалавека, так і метафізічныя аспекты.
Дарэчы, сярод мноства трансфармацыйных гульняў ёсць такія, што дапамагаюць чалавеку ў яго самавызначэнні, у пошуку прызвання, і могуць дапамагчы дарослым, калі ёсць такая неабходнасць, у пошуку ці змене прафесіі. Адна з такіх гульняў называецца “Здабыванне дарункаў”. Калі пазнаёмілася з гэтай гульнёй, яна мне вельмі спадабалася, і я адразу прайшла навучанне і цяпер часта прапаную яе і праводжу як з дарослымі, так і з падлеткамі. Гэтая гульня падабаецца тым, што, акрамя дапамогі ў выбары прафесіі, пошуку хобі, яна дапамагае рабіць усвядомлены выбар, збалансаваць свае інтарэсы і інш.
— Ці верыце вы як псіхолаг у эмацыянальнае і, як вынік, прафесійнае выгаранне?
— Я веру ў тое, што чалавек павінен расці ў сваёй сферы дзейнасці, інтарэсаў, у прафесіі, абавязках і ў адказнасці. Тады і ў эмацыянальнай сферы не будзе ўзнікаць эмацыянальнага выгарання. На ўзроўні эмоцый у гэтым выпадку будзе больш пазітыўнага настрою, радасці і задавальнення ад выкананай работы. Безумоўна, з’явіцца гордасць за сябе, за свой рост як асобы і прафесіянала.
Пастаянна выконваць адну і тую ж работу цяжка. У выніку мяняецца эмацыянальны стан чалавека. Калі дабаўляюцца новыя абавязкі, адбываюцца змены, тады няма затухання, ідзе пастаянная трансфармацыя. Калі ж не будзе ніякага руху, тады чалавек знаходзіцца на ўмоўнай прамой. І, канечне, ён выгарае, бо ніякіх узрушэнняў няма. Менавіта па гэтай прычыне ў літаратуры можна знайсці інфармацыю, што кожныя 7 гадоў рэкамендуецца мяняць прафесію. Тым не менш, калі чалавек як прафесіянал на працягу 7 гадоў прымяняў нешта новае, навучыўся вырашаць больш цяжкія задачы, выконваць новы функцыянал, то ў яго не будзе жадання мяняць сферу дзейнасці.
Гутарыла Наталля САХНО.
Фота Алега ІГНАТОВІЧА.