Дзеля чаго і для каго праводзіцца рэспубліканская дабрачынная акцыя “Нашы дзеці”? Безумоўна, у першую чаргу яна накіравана на тое, каб чарговы раз нагадаць, што побач з намі ёсць дзеці, якія абдзелены бацькоўскай любоўю і цяплом. Па-другое (у гэта вельмі хочацца верыць), яна заклікае да чалавечнасці: паказвае, наколькі мы засяроджаны на сабе, на дробязях, якія раздуваем да праблем сусветнага маштабу, не разумеючы пры гэтым, што нашы праблемы не параўнаюцца з праблемамі тых, у каго няма ні дома, ні сям’і.
У дзіцячым сацыяльным прытулку Жодзінскага сацыяльна-педагагічнага цэнтра сёння знаходзяцца 4 малышы. Было б цудоўна, калі б гэты Новы год яны сустрэлі дома. Толькі гэта не залежыць ад нас, як не залежыць і ад супрацоўнікаў цэнтра. Але яго кіраўніцтва робіць усё магчымае, каб дзеці заўсёды ўсміхаліся, адчувалі падтрымку і верылі ў тое, што цуды здараюцца не толькі ў ноч на Новы год.
Дрэва цудаў
Жодзінскі сацыяльна-педагагічны цэнтр штогод прымае ўдзел у рэспубліканскай дабрачыннай акцыі “Нашы дзеці”. Прычым святочныя мерапрыемствы пачынаюцца задоўга да Новага года. А ў праграме навагодніх імпрэз нават ёсць свае прыемныя асаблівасці.
Так, 19 снежня выхаванцы цэнтра наведалі гарадское свята, падчас якога з надыходзячымі Калядамі і Новым годам іх павіншавала кіраўніцтва горада.
Са слоў Юліі Васільеўны Ткачэнка, дырэктара Жодзінскага сацыяльна-педагагічнага цэнтра, работа спецыялістаў рэабілітацыйнай групы накіравана на карэкцыю паводзін дзяцей, прафілактыку і папярэджванне трапляння ў небяспечныя сітуацыі. Акцэнт, зразумела, робіцца на дзецях з уразлівых катэгорый. Так, групу наведваюць дзеці з мнагадзетных, няпоўных сем’яў, а таксама тыя малышы, якія ўжо знаходзяцца ў сацыяльна небяспечным становішчы ці ў адносінах да якіх сёння праводзіцца індывідуальная прафілактычная работа. Рэабілітацыйная група працуе штодзень з 12 да 17 гадзін.
“На мінулым тыдні адбыўся сумесны ранішнік для дзяцей з рэабілітацыйнай групы і тых, хто знаходзіцца ў сацыяльным прытулку, — расказвае Юлія Васільеўна. — Дарэчы, ужо стала добрай традыцыяй, што напярэдадні Новага года, як і ў Міжнародны дзень абароны дзяцей, да выхаванцаў цэнтра прыязджаюць актывісты валанцёрскага клуба “Крок насустрач”, што дзейнічае ў Міжнародным універсітэце “МІТСО”. Як правіла, валанцёры прывозяць тое, што ў першую чаргу неабходна дзецям. “Крок насустрач” загадзя абмяркоўвае з намі, у чым прытулак мае патрэбу. У мінулым годзе, напрыклад, нам падарылі пыласос, партатыўную калонку, гульнявы вулічны інвентар. Сёлета ў якасці падарункаў будуць падушкі. Безумоўна, салодкія падарункі, настольныя гульні выхаванцам таксама ўручаюць, а пасля гуляюць з імі”.
У сярэдзіне снежня ў адным з гіпермаркетаў горада стартавала акцыя “Дрэва цудаў”. Яе арганізатары — аддзел па адукацыі, спорце і турызме Жодзінскага райвыканкама і ТАА “Жодзіна Мол”. Сутнасць акцыі вельмі цікавая. Спецыяльна для “Дрэва цудаў” — а гэта жывая ёлка — дзеці (сіроты і тыя, хто застаўся без апекі бацькоў) робяць навагоднія цацкі, на якіх пішуць свае пажаданні. Цацкі вывешваюцца на дрэва, а жыхары Жодзіна, якія хочуць выступіць у ролі таемнага Санты, знімаюць іх, чытаюць пажаданні дзяцей і дораць малышам тое, што яны загадалі.
Расказваючы пра цэнтр, яго дырэктар акцэнтавала ўвагу на кірунках работы з дзецьмі. Так, спецыялісты дзіцячага сацыяльнага прытулку на працягу навучальнага года працавалі са сваімі выхаванцамі па такіх напрамках, як прафілактычная, дыягнастычная, кансультацыйная, карэкцыйна-развіццёвая дзейнасць. Значная роля адводзілася дзейнасці па абароне правоў і законных інтарэсаў непаўналетніх.
“Мэты, якія ставілі перад сабой у пачатку мінулага года, былі дасягнуты, — кажа Ю.В.Ткачэнка. — Але нам неабходна працягваць пашыраць прафесійныя кампетэнцыі па формах узаемадзеяння з бацькамі выхаванцаў прытулку, па павышэнні ўзроўню бацькоўскай адказнасці ў пытаннях догляду і выхавання дзяцей, па абароне правоў і законных інтарэсаў непаўналетніх з мэтай папярэджвання выпадкаў трапляння дзяцей у цяжкія жыццёвыя сітуацыі. У наступным навучальным годзе асноўныя кірункі работы спецыялістаў дзіцячага сацыяльнага прытулку застануцца ранейшымі, бо вядучым пытаннем застаецца абарона правоў і законных інтарэсаў выхаванцаў, аднаўленне дзіцяча-бацькоўскіх адносін”.
Галоўная роля ў наладжванні сямейных адносін, падтрымцы сям’і належыць аддзелу прафілактыкі сямейнага недабрабыту і сацыяльнага сіроцтва, што працуе ў цэнтры. Адзін з важных кірункаў дзейнасці аддзела — улік і кантроль непаўналетніх, якія знаходзяцца ў сацыяльна небяспечным становішчы, а таксама тых дзяцей і падлеткаў, якіх прызналі маючымі патрэбу ў дзяржаўнай абароне.
“Акрамя гэтага, аддзел займаецца аналізам прычын сямейнага недабрабыту дзяцей, каардынацыяй работы спецыялістаў СППС устаноў адукацыі па рабоце з праблемнымі сем’ямі і аказвае метадычную дапамогу ў пытаннях абароны правоў і законных інтарэсаў непаўналетніх”, — гаворыць дырэктар установы.
Для дзяцей і сям’і
У Жодзінскім сацыяльна-педагагічным цэнтры вялікая ўвага ўдзяляецца рабоце з замяшчальнымі сем’ямі, прыёмнымі бацькамі. Спецыялісты аддзела падтрымкі сем’яў нават распрацавалі праграму, якая дазваляе праводзіць комплекснае, паэтапнае сацыяльна-педагагічнае, псіхалагічнае і прававое суправаджэнне дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў.
Як паведаміла Таццяна Леанідаўна Канашонак, псіхолаг цэнтра, у Жодзіне створаны і функцыянуюць 12 прыёмных сем’яў, у якіх выхоўваюцца 18 дзяцей. Таксама ажыццяўляюць работу 3 дзіцячыя дамы сямейнага тыпу, у якіх пражываюць 19 дзяцей.
А вось чым Жодзінскі сацыяльна-педагагічны цэнтр насамрэч можа ганарыцца, дык гэта клубам прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў “Прыёмная сям’я”, які працуе крыху больш за 10 гадоў. Дарэчы, у верасні 2019 года клуб перайменаваны ў клуб для замяшчальных бацькоў “Цяпло сэрцаў”.
“Мэта клуба — стварэнне спрыяльнага псіхаэмацыянальнага клімату ў сем’ях, якія прымаюць дзяцей на выхаванне, а таксама фарміраванне станоўчых установак у свядомасці бацькоў, — кажа Таццяна Канашонак. — Штоквартальна разам збіраюцца не толькі прыёмныя бацькі, але і бацькі-выхавальнікі, апекуны, каб падзяліцца вопытам выхавання дзяцей, умацаваць паўнавартасныя кантакты паміж прыёмнымі сем’ямі, атрымаць адказы на хвалюючыя пытанні. Спецыялісты аддзела ў сваёй дзейнасці выкарыстоўваюць інтэрактыўныя формы работы з дарослымі і выхаванцамі: сямейныя гасцёўні, дзелавыя псіхалагічныя, інтэлектуальна-пазнавальныя гульні, спартыўныя сустрэчы, экскурсіі, трэнінгавыя заняткі і інш. Адназначна, сустрэчы ў рамках клуба збліжаюць членаў замяшчальных сем’яў, дазваляюць дарослым і дзецям убачыць адно аднаго ў іншым свеце, дапамагаюць пераадолець недавер і адчужанасць ва ўзаемаадносінах. Дарэчы, у рамках клуба рэалізуецца аўтарская “Праграма па прафілактыцы эмацыянальнага выгарання замяшчальных бацькоў”, што была распрацавана мной”.
Для таго каб аб’яднаць дзяцей і бацькоў, а таксама папулярызаваць замяшчальныя сем’і як з’яву, як сістэму, СПЦ Жодзіна неаднаразова арганізоўваў выставы творчых работ выхаванцаў з замяшчальных сем’яў, — працягвае расказваць пра дзейнасць цэнтра Т.Л.Канашонак. — Прыметна, што фотаматэрыялы выставы работ выхаванцаў з замяшчальных сем’яў Жодзіна размешчаны ў віртуальным інтэрактыўным клубе для замяшчальных бацькоў Мінскай вобласці “Дом там, дзе любяць”. Матэрыялы гэтага інтэрактыўнага клуба накіраваны на папулярызацыю замяшчальных форм уладкавання ў сям’ю, прафілактыку сіроцтва, папярэджванне эмацыянальнага выгарання і падтрымку прыёмных бацькоў. Таксама інтэрактыўны клуб змяшчае цыкл навучальных матэрыялаў, якія ўключаны ў рубрыкі “Практыкум для прыёмных бацькоў”, “Сіндром эмацыянальнага выгарання: твая псіхалагічная падтрымка”, “Бацькоўскі практыкум”, “Псіхалагічныя гульні”, “Цёплы дом”. Вельмі цікавымі па сваім змесце з’яўляюцца “Псіхалагічны партфель для прыёмных бацькоў” і “Рэкамендацыі псіхолага ў перыяд самаізаляцыі”.
Цяпло сэрца
У Жодзінскім СПЦ вельмі адказна ставяцца да прафесійнай падрыхтоўкі кандыдатаў на ролю прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў і ўсынавіцеляў. Менавіта таму падрыхтоўка кандыдатаў вядзецца па праграме “ПРАЙД”, што была распрацавана Нацыянальным цэнтрам усынаўлення сумесна з Міністэрствам адукацыі.
“У рамках падрыхтоўкі дарослых да прыёму на выхаванне дзяцей-сірот і дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, падчас заняткаў і трэнінгаў ажыццяўляецца выяўленне і фарміраванне ў дарослых выхаваўчых кампетэнцый, а таксама бацькоўскіх навыкаў для догляду і выхавання дзіцяці, у тым ліку для аховы яго правоў і здароўя, стварэння бяспечнага асяроддзя, паспяховай сацыялізацыі, адукацыі і развіцця, — тлумачыць педагог-псіхолаг. — Таксама кандыдатам у прыёмныя бацькі і ўсынавіцелям аказваецца дапамога ў вызначэнні іх гатоўнасці да прыёму на выхаванне дзіцяці, якое засталося без апекi бацькоў. Мы вучым дарослых усведамляць рэальныя праблемы і цяжкасці, з якімі яны будуць вымушаны сустрэцца ў працэсе выхавання прыёмнага дзiцяцi. Таксама падчас трэнінгаў адбываецца азнаямленне кандыдатаў у прыёмныя бацькі з асновамі заканадаўства ў сферы абароны правоў дзяцей, якія засталіся без апекі бацькоў, з правамі і абавязкамі прыёмных бацькоў, формамі прафесійнай дапамогі, падтрымкі і суправаджэння прыёмных сем’яў”.
Заняткі праводзяцца ў форме семінараў-трэнінгаў, што дазваляе стварыць умовы для нефармальных зносін, узаемадапамогі і падтрымкі. На занятках выкарыстоўваюцца інтэрактыўныя формы навучання з прымяненнем сучасных тэхнічных сродкаў. Слухачы маюць магчымасць засвойваць веды з дапамогай прагляду навучальных фільмаў, відэаролікаў, прэзентацый з іх наступным аналізам. Што тычыцца практычнай часткі заняткаў, то яна прадстаўлена ролевымі гульнямі, дыскусіямі, дзейнасцю ў падгрупах, індывідуальнай работай.
“За справаздачны перыяд падрыхтаваны 12 кандыдатаў, 2 з якіх — у прыёмныя бацькі, а 10 — ва ўсынавіцелі. Таксама вядзецца работа па стварэнні новай прыёмнай сям’і”, — канстатуе Т.Л.Канашонак. — Дарэчы, для таго, каб у цэнтры можна было даць кансультацыю прыёмным бацькам, падапечным, іх блізкім сваякам, мы стварылі кансультацыйны пункт. Кансультаванне праводзіцца ў групавой і індывідуальнай форме, у дзіцяча-бацькоўскай пары, сямейнай групе. Падчас кансультацый члены прыёмнай сям’і могуць абмяняцца сваімі пачуццямі, адчуваннямі, дапамагчы адно аднаму ў вырашэнні важных сямейных праблем, канфліктных сітуацый. Кансультаванне праводзіцца як па ініцыятыве спецыялістаў нашага СПЦ, так і па запыце прыёмных бацькоў і дзяцей з усёй краіны ў дыстанцыйнай форме”.
Важнай часткай работы СПЦ Жодзіна, пра якую згадала псіхолаг Таццяна Канашонак, з’яўляецца арганізацыя работы трэнінгавых груп для прыёмных бацькоў, бацькоў-выхавальнікаў дзіцячых дамоў сямейнага тыпу. Так, ужо былі праведзены 7 групавых трэнінгавых заняткаў, 7 групавых кансультацый для замяшчальных бацькоў, 9 групавых заняткаў па сацыялізацыі з выхаванцамі прыёмных сем’яў, дзіцячых дамоў сямейнага тыпу. Для педагогаў-псіхолагаў былі арганізаваны 10 групавых кансультацый па актуальных тэмах: “У маім класе вучыцца дзіця з прыёмнай і апякунскай сям’і”, “Прыёмнае дзіця ідзе ў школу”, “Папярэджванне жорсткага абыходжання ў сям’і, у тым ліку і сексуальнага гвалту”, “Прафілактыка інтэрнэт-залежнасці” і інш.
“Усе трэнінгі-кансультацыі распрацаваны мной і выкарыстоўваюцца ў рабоце клуба “Цяпло сэрцаў” падчас суправаджэння замяшчальных сем’яў, — заўважае педагог-псіхолаг. — Таксама вельмі дапамагаюць у рабоце з сем’ямі такія метадычныя матэрыялы, як праграма “Рух насустрач”, што прызначана для педагогаў-псіхолагаў і закранае тэму аднаўлення дзіцяча-бацькоўскіх адносін, сістэму выхавання дзіцяці ў прыёмнай сям’і з біялагічнымі бацькамі.
З 1 верасня бягучага года ў Жодзінскім СПЦ арганізавана работа занальнага рэсурснага цэнтра па суправаджэнні замяшчальных сем’яў з уключэннем Смалявіцкага, Барысаўскага, Крупскага, Лагойскага, Пухавіцкага раённых сацыяльна-педагагічных цэнтраў. Асноўнай мэтай дзейнасці рэсурснага цэнтра з’яўляецца абагульненне і распаўсюджванне эфектыўнага педагагічнага вопыту па рабоце з прыёмнымі бацькамі, бацькамі-выхавальнікамі ДДСТ, апекунамі. Каардынацыю і метадычнае суправаджэнне работы рэсурснага цэнтра забяспечвае Мінскі абласны інстытут развіцця адукацыі. Каардынацыяй работы занальнага цэнтра займаецца Таццяна Канашонак.
“У рамках рэсурснага цэнтра вялікая ўвага ўдзяляецца падтрымцы і навучанню маладых педагогаў-псіхолагаў, якія суправаджаюць прыёмныя сем’і, бацькоў-выхавальнікаў дзіцячых дамоў сямейнага тыпу, выхаванцаў, — пералічвае Таццяна Канашонак. — Таксама робім упор на павышэнне прафесійных кампетэнцый спецыялістаў у рамках навучальных абласных і рэспубліканскіх семінараў і вэбінараў, на дыстанцыйнае кансультаванне па пытаннях суправаджэння, прафілактыкі адмаўлення ад дзяцей, што праводзяцца на базе Мінскага абласнога інстытута развіцця адукацыі, Акадэміі паслядыпломнай адукацыі. Напрыклад, падчас семінара “Актуальныя пытанні суправаджэння замяшчальных сем’яў” былі разгледжаны пытанні ўзаемаадносін дзіцяці з прыёмнай і біялагічнай сям’ёй”.
Што хаваць: пра тое, што дзеці маюць патрэбу ў абароне і ўвазе, большасць насамрэч успамінае тады, калі аб гэтым нагадвае каляндар. Было б цудоўна, калі б ініцыятыву з Жодзіна — “Дрэва цудаў” — падхапілі іншыя гарады і праводзілі яе не толькі пад Новы год, а пастаянна “расцілі” такое дрэва. Згадзіцеся, гэта была б добрая нагода ўспомніць пра тых, каму сёння не хапае не дарагіх цацак і нават не цукерак, а банальнай ўвагі і цяпла.
Наталля САХНО.