Гаворачы аб ролі сацыяльна-педагагічных цэнтраў у рабоце па псіхалагічнай, сацыяльнай, педагагічнай падтрымцы бацькоў, дзяцей і спецыялістаў, мы разумеем, што СПЦ працуюць у гэтых кірунках не ў адзіночку. Ёсць яшчэ нямала зацікаўленых арганізацый, якія дапамагаюць сем’ям, падлеткам, абараняюць правы і законныя інтарэсы дзяцей, таму важна аб’яднаць гэтыя намаганні. Не менш важна каардынаваць работу сацыяльнапедагагічных цэнтраў і ўстаноў адукацыі, падтрымліваць іх метадычна, дапамагаць у павышэнні кваліфікацыі спецыялістам, арганізоўваць абмен вопытам і г.д.
Гродзенскі абласны сацыяльна-педагагічны цэнтр быў адкрыты ў студзені 2019 года. Сёння тут працуюць 12 вопытных спецыялістаў. Як любы СПЦ, цэнтр ставіць сваёй задачай абарону правоў і інтарэсаў непаўналетніх, чым і займаецца адпаведны аддзел, але ёсць тут і структурнае падраздзяленне, асноўная задача якога — каардынацыя і аб’яднанне намаганняў (аддзел каардынацыі дзейнасці СПЦ і дзейнасці ўстаноў адукацыі).
— Безумоўна, мы рэагуем на ўсе запыты ўстаноў адукацыі, бацькоў, непаўналетніх, удзельнічаем у пасяджэннях метадычных аб’яднанняў педагогаў-псіхолагаў, сацыяльных педагогаў, куратараў вучэбных груп, — расказвае дырэктар абласнога СПЦ Ірына Львоўна Кажура. — А яны ў сваю чаргу карыстаюцца метадычнымі матэрыяламі, распрацаванымі ў нашым цэнтры. Распрацоўка і ўкараненне адзіных алгарытмаў дзейнасці дазваляе спецыялістам максімальна эфектыўна выбудоўваць работу і аператыўна вырашаць праблемы.
— Асаблівую ўвагу ўдзяляем падтрымцы маладых спецыялістаў — арганізавалі школу маладога спецыяліста, стварылі ў Viber суполку педагогаў-псіхолагаў, забяспечылі магчымасць кансультацый, супервізій, — дадае мая суразмоўніца. — Стараемся зрабіць так, каб моладзь не баялася адказнасці і патрабаванняў, якія прад’яўляе да іх прафесія, хутка ўключалася ў работу.
Супрацоўнікі цэнтра адзначаюць рост зваротаў бацькоў і дзяцей па дапамогу. З якімі ж праблемамі яны часцей за ўсё звяртаюцца?
Гэта пытанні карэкцыі асобасных адносін непаўналетніх, праблемы дзіцяча-бацькоўскіх адносін, агрэсіўных паводзін з боку равеснікаў, крызісны стан. Людзям патрэбна дапамога па пошуку прычын дрэнных паводзін выхаванцаў у замяшчальных сем’ях, крадзяжоў, хлусні. Бывае, што дапамога патрэбна замяшчальным бацькам, якія пакутуюць ад эмацыянальнага выгарання. А падлеткам часам патрабуецца псіхалагічная дапамога з-за нераздзеленага кахання, кансультацыі па іншых пытаннях.
— Нягледзячы на тое, што працуем не так даўно, мы пастараліся аператыўна ўключыцца ў работу і стаць асноўным звяном у сістэме аховы дзяцінства ў вобласці, — расказвае дырэктар цэнтра. — Спецыфіка работы абласнога СПЦ заключаецца ў суправаджэнні дзейнасці спецыялістаў раённых сацыяльна-педагагічных цэнтраў, а таксама ўстаноў прафесійна-тэхнічнай, сярэдняй спецыяльнай і вышэйшай адукацыі па рабоце з непаўналетнімі і іх бацькамі, прафілактыцы негатыўных з’яў у маладзёжным асяроддзі. У самым пачатку галоўнай задачай для нас было выбудаваць узаемадзеянне са спецыялістамі ўстаноў адукацыі. Таму мы вывучалі і кадравы склад, і спецыфіку работы кожнай установы, выяўлялі праблемы, а потым прапаноўвалі кансультацыйную і метадычную дапамогу, абмен вопытам.
Гаворачы пра формы і метады работы, І.Л.Кажура падкрэслівае, што калектыў абласнога СПЦ настроены на адыход ад тэорыі і адпрацоўку ў педагогаў практычных навыкаў вырашэння канкрэтных праблем, таму ўсе мерапрыемствы цэнтра маюць практыка-арыентаваны характар. А сумесная зацікаўленасць у выкананні агульных задач накіроўвае на ўзаемадзеянне з рознымі ўстановамі, у тым ліку з Гродзенскім абласным інстытутам развіцця адукацыі, Гродзенскім дзяржаўным універсітэтам імя Янкі Купалы. Наладжана супрацоўніцтва з Рэспубліканскім цэнтрам псіхалагічнай дапамогі БДПУ імя Максіма Танка: педагогі-псіхолагі з Гродна прайшлі навучанне па дапамозе непаўналетнім у крызісных сітуацыях. Матэрыялы курса былі выкарыстаны для правядзення занальных семінараў-практыкумаў “Асноўныя аспекты аказання псіхалагічнай дапамогі ў крызісных сітуацыях” і прапанаваны для выкарыстання спецыялістам устаноў адукацыі.
Безумоўна, у такой справе, як псіхалагічная падтрымка дзяцей і падлеткаў, найбольшы эфект дае аб’яднанне намаганняў многіх зацікаўленых. Без міжведамаснага супрацоўніцтва не абысціся, бо мэта надзвычай важная — захаванне жыцця і дабрабыту непаўналетніх.
— Метады міжведамаснай работы ў гэтым кірунку мы таксама выкарыстоўваем розныя. Галоўнае, каб яны былі дзейснымі, бо звяртаемся да самых сур’ёзных праблем, напрыклад, прафілактыкі суіцыдаў, — падкрэслівае намеснік дырэктара па асноўнай дзейнасці абласнога СПЦ Алена Браніславаўна Бачко. — Так, штогод у Гродзенскай вобласці праходзяць пасяджэнні міжведамаснай групы менавіта па гэтай праблеме. У склад групы ўваходзяць спецыялісты органаў кіравання адукацыяй, аховы здароўя, медыцынскіх устаноў, абласнога СПЦ, абласнога інстытута развіцця адукацыі, намеснік старшыні камісіі па справах непаўналетніх Гродзенскага аблвыканкама. Галоўнае ў рабоце камісіі — своечасова прыняць меры па арганізацыі псіхолага-педагагічнай, медыка-псіхалагічнай, псіхатэрапеўтычнай і іншай дапамогі падлеткам пры выяўленні фактараў суіцыдальнай рызыкі.
Напрыклад, у рамках узаемадзеяння рэгламентавана замацаванне ўрачоў дыспансерных аддзяленняў за ўстановамі адукацыі для павышэння эфектыўнасці работы па прафілактыцы сямейнай нядобранадзейнасці, прыцягнення спецыялістаў да выхаваўча-прафілактычнай і інфармацыйна-адукацыйнай работы сярод непаўналетніх па прапагандзе здаровага ладу жыцця, па фарміраванні здаровай асобы і прафілактыцы залежнасцей.
Гродзенскі абласны клінічны цэнтр “Псіхіятрыя-наркалогія” сумесна з Гродзенскім дзяржаўным медыцынскім універсітэтам распрацаваў праграму ранняй рэінтэграцыйнай псіхатэрапеўтычнай інтэрвенцыі для падлеткаў, якія маюць праблемы наркалагічнага і псіхіятрычнага характару.
Ва ўзаемадзеянні з установамі адукацыі праводзяцца заняткі, накіраваныя на выяўленне прычын дэвіянтных паводзін непаўналетніх, карэкцыю іх матывацыйна-валявой сферы, дзіцяча-бацькоўскіх адносін, фарміраванне актыўнай жыццёвай пазіцыі. Прадстаўнікі розных ведамстваў удзельнічаюць таксама ў жнівеньскіх нарадах педагогаў вобласці, пасяджэннях калегіі галоўнага ўпраўлення адукацыі Гродзенскага аблвыканкама, а галоўны ўрач цэнтра “Псіхіятрыя-наркалогія” быў удзельнікам пасяджэння абласнога СПЦ, дзе было абмеркавана супрацоўніцтва па прафілактыцы суіцыдальных паводзін непаўналетніх.
— Не менш важная і роля камісіі па справах непаўналетніх. Склалася, напрыклад, практыка, калі камісія запрашае бацькоў на свае пасяджэнні, каб растлумачыць законным прадстаўнікам наступствы неаказання своечасовай псіхалагічнай дапамогі дзецям, разам знайсці шляхі вырашэння складанай сітуацыі, — адзначае А.Б.Бачко. — Разам са спецыялістамі іншых ведамстваў вывучаем прычыны і ўмовы, што прыводзяць да суіцыдальных паводзін падлеткаў. Аднак, у адрозненне ад наглядных органаў, імкнёмся не проста прааналізаваць работу ўстаноў адукацыі, прынятыя прафілактычныя меры, а выявіць праблемы ў дзейнасці спецыялістаў сацыяльна-псіхалагічнай і педагагічнай службаў, каб аказаць метадалагічную дапамогу спецыялістам, папярэдзіць пэўныя памылкі ў будучыні.
Міжведамасная работа мае на ўвазе і прававую дапамогу падлеткам і іх бацькам, інфармаванне навучэнцаў і дарослых аб службах, якія аказваюць медыцынскую, сацыяльную і псіхалагічную дапамогу ў крызісных сітуацыях, напрыклад, аб нумарах тэлефона даверу, гарачых ліній, адрасах і нумарах устаноў, якія аказваюць псіхалагічную падтрымку. Так, званкі на тэлефон даверу Гродзенскага раённага СПЦ, якія ўтрымліваюць суіцыдальны кантэкст, перадаюцца на нумар 170 — тэлефон даверу клінічнага цэнтра “Псіхіятрыя-наркалогія”.
На базе дзевяці раённых сацыяльна-педагагічных цэнтраў функцыянуюць мабільныя антыкрызісныя групы, якія аб’ядноўваюць педагогаў-псіхолагаў з ліку найбольш вопытных для кансультацыйнай дапамогі спецыялістаў па суправаджэнні непаўналетніх у цяжкіх жыццёвых сітуацыях. Ва ўсіх школах і іншых установах адукацыі праводзяцца бацькоўскія сходы па прафілактыцы крызісных станаў, умацаванні псіхічнага здароўя падлеткаў з удзелам спецыялістаў розных ведамстваў.
Канечне, такая работа патрабуе пастаяннага павышэння прафесійных кампетэнцый педагагічных работнікаў, што і адбываецца на базе як абласных, так і рэспубліканскіх устаноў. Акрамя таго, спецыялісты СПЦ распрацоўваюць і ўкараняюць у работу інфармацыйныя матэрыялы па прафілактыцы суіцыдальных паводзін і распазнаванні фактараў рызыкі.
— Увогуле, мы ўдзялям вялікую ўвагу распаўсюджванню інфармацыйна-даведачных матэрыялаў, дзелімся практычным вопытам, — працягвае гаворку дырэктар абласнога СПЦ Ірына Львоўна Кажура, — у тым ліку праз наш сайт. Такія матэрыялы тычацца розных праблем: прафілактыкі булінгу ў адукацыйным асяроддзі, папярэджвання сямейнай нядобранадзейнасці, сацыяльнага сіроцтва, жорсткага абыходжання з дзецьмі і г.д.
Прафілактыка канфліктных сітуацый сярод удзельнікаў адукацыйнага працэсу — яшчэ адна важная задача работы абласнога СПЦ. Для гэтага арганізаваны шэраг вучэбных мерапрыемстваў для спецыялістаў сацыяльна-педагагічных і псіхалагічных службаў устаноў прафесійнай адукацыі з удзелам супрацоўнікаў цэнтра “Медыяцыя і права”. У чэрвені мінулага года прайшоў вэбінар “Медыятыўны падыход у рабоце педагога-псіхолага”. А на сайце сацыяльна-педагагічнага цэнтра размешчаны кейсы па выяўленні і прафілактыцы булінгу для педагогаў школ і ліцэяў.
З 2020 года на базе Гродзенскага абласнога сацыяльна-педагагічнага цэнтра працуе прыёмная Нацыянальнай камісіі па правах дзіцяці, што дазваляе аператыўна рэагаваць на звароты грамадзян па пытаннях абароны правоў непаўналетніх. У СПЦ таксама ажыццяўляецца ананімнае анлайн-кансультаванне ўдзельнікаў адукацыйнага працэсу.
У пачатку бягучага навучальнага года Гродзенскі абласны СПЦ вызначаны ментарам у рэалізацыі рэспубліканскага праекта “Апрабацыя мадэлі стварэння сяброўскага і падтрымліваючага асяроддзя ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі”. Праект накіраваны на прафілактыку насілля сярод навучэнцаў і рэалізоўваецца пад кіраўніцтвам Інстытута псіхалогіі Беларускага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя Максіма Танка, прадстаўніцтва Дзіцячага фонду ААН (ЮНІСЕФ), Рэспубліканскага цэнтра псіхалагічнай дапамогі.
У мінулым годзе быў заключаны дагавор аб супрацоўніцтве з дабрачынным грамадскім аб’яднаннем “Свет без меж”, па ініцыятыве якога на працягу трох гадоў у вобласці будзе рэалізоўвацца праект “Падлеткі ў канфлікце з законам: ад канфлікту да інклюзіі”. Вопыт, атрыманы ў ходзе рэалізацыі праекта, будзе абагульнены і прадастаўлены педагогам для выкарыстання ў рабоце.
Марына ХІДДЖАЗ.
Фота з архіва Гродзенскага абласнога сацыяльна-педагагічнага цэнтра.